In je moerstaal: de populariteit van Nederlandse popmuziek en hiphop

Podcast episode

Miljoenen streams op Spotify en duizenden views op Youtube. De nieuwe Nederlandse popmuziek is niet meer in aankomst, het is gearriveerd! Artiesten als Tabitha, Maan, Snelle en Bizzy scoren de ene hit na de andere. Wat is toch het succes van Nederlandse hiphop? En waarom worden er zoveel jaren 90-samples gebruikt? Aan de hand van de hits van Kris Kross Amsterdam zoeken we de verklaring van het succes deze toppers. Loop niet weg!

Besproken nummers

In deze aflevering van Muziekologie komen de volgens nummers aan bod: Tabitha – Hallo Met Mij, Kriss Kros Amsterdam – Moment, Kriss Kros Amsterdam – Hij Is Van Mij ft Maan, Tabitha en Bizzey, Kriss Kros Amsterdam – Sex ft Cheat Codes, Kriss Kros Amsterdam – Mij Niet Eens Gezien ft Lil Klein & Yade Lauren, Kriss Kros Amsterdam – Loop Niet Weg ft Tino Martin en Emma Heesters 

Transcript

00:00:34
Martin: Welkom weer nieuwe afleveringen van Muziekologie. Mijn naam is Martin. En ik zit hier met..

00:00:43
Nick: met Hallo Met Mij. Dit is Nick!

00:00:46
Martin: Hallo met mij, dat dat nieuwe nummer van Tabitha?

00:00:53
Martin: Zo heb ik het nooit gehoord.

00:00:55
Nick: Maar je kent het wel. Van mij?

00:00:55
Martin: Ja, misschien.

00:01:00
Nick: Hé, wat ik wil schetsen is eigenlijk een situatie van één maart 2019. Dan gebeurt er iets wat al tien jaar niet is voorgekomen. In de top drie van de hitlijsten staat namelijk een volledig Nederlandstalige top drie. ‘Hij is van mij’ van Kris Kross Amsterdam, Maan & Tabitha, ‘IJskoud’ van Nielson en ‘Als het avond is’ van Susan en Freek. Dat was eigenlijk van mij de aanleiding om te denken, hè. Waar komt dat succes eigenlijk vandaan? Die volledige Nederlandstalige top drie. Het succes van deze liedjes begint eigenlijk al in 2018 waarin Spotify lijsten bijhoudt van hoeveel gestreamd wordt. Dat is eigenlijk zichtbaar dat er steeds meer Nederlandstalige muziek wordt gestreamd. De grootste hit van 2018 is ook ‘Zoutelande’ van Bløf. De zenderbaas van de NPO twee wil ook een lans breken door meer Nederlandstalige muziek te draaien op de radiozender, maar niet klassiekers als Doe Maar, maar meer de muziek van nu. Zeg maar actuele artiesten. Dan zie je ook dat het zich uit uitbetaald.

Martin: Ja, ja, dat is iets dat een beetje aan mij voorbijgaan.

Nick: Jij hebt wel iets met Nederlandstalige muziek toch?

Martin: Ja, maar misschien dan… maar niet met hetgeen wat nu in de top10 staat.

Nick: Het is ook niet dat je soms een lijst luistert waar het voorbij komt dat je denkt van ‘nou, klinkt aardig’.

Martin:  Nee, nee, nee, nee.

Nick: Ik heb zelf eigenlijk dat ik het wel steeds meer luister, maar dat komt ook omdat het echt een verschil is met ja, Nederlandstalige muziek van Doe Maar, Het Goede Doel.  Het is heel anders nu. Natuurlijk een veel grotere hiphop achtergrond. Daar gaan we het ook over hebben, maar ik vind ook de deuntjes wel lekker eigenlijk.

Martin: Nou, het enige leuke nummer dat ik nu zo even kan herinneren is ‘IJskoud’ van Nielson. En verder ja, dat ene nummer van Susan en Freek; ‘Als het avond is’.
Maar als je kijkt naar de hiphop kant in de Nederlandstalige muziek. Ja, ik heb daar niet zo heel veel mee. Er is heel veel autotune dat er in gebruikt wordt, mensen kunnen daar niet echt in zingen of rappen. En het gaat vaak over bitches, money en weet ik veel. Dat is een beetje stoerdoenerij en dat was vroeger toch wel anders Met bijvoorbeeld met The Opposites of met de Jeugd Van Tegenwoordig.  Een Boef, een Lil Klein, een Ronnie Flex… ik sla het volledig over.

00:05:40
Nick: Het is eigenlijk wel bijzonder, want de hiphop is eigenlijk wel de aanjager geweest van die Nederlandstalige revival. Je ziet wel dat de zelfverzekerdheid en het bewustzijn van de rappers overgeslagen is op de muzikanten, ook omdat zij vaak in het Nederlands rappen meer karakter kwijt kunnen en ook meer accent is op accenten. Uiteindelijk weten zij natuurlijk wel door te breken … ze vechten een beetje tegen de conservatieve media aan denk ik ook. En ze zijn juist heel goed op YouTube, Spotify en dergelijke. En dat vind ik ook wel het mooie. Daardoor weten zij ook een publiek aan te spreken wat ze anders niet bereikt hadden.

Luister de rest van de aflevering in je favoriete podcast app!

Wat is een podcast?

Wat is een podcast? Waar kun je podcast luisteren? Is deze podcast gratis?
Geen zorgen! Het kan dat je per ongeluk op deze pagina bent beland en niet weet wat een podcast is. De term podcast staat voor ‘iPod’ en ‘broadcasting’ en is een on-demand internet-/radio-gesprek. Dat betekent dat je een podcast overal en altijd luisteren kunt, waar jij maar wilt. En het goede nieuwe is: het is gratis! Althans, onze podcast Muziekologie is gratis. Wij zijn ook niet gesponsord door een groot merk. We maken deze gratis podcast omdat we het leuk vinden. Waar kun je deze podcast luisteren? Over het algemeen zijn podcast te beluisteren in je favoriete podcast-app! Voor de podcast Muziekologie geldt dat deze beschikbaar is op Spotify, Apple Podcast en via podcastluisteren.nl 
Veel luisterplezier!